
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 1 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

 
 

Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

 

 
Dr. Susanne Spahn 

 
 

June 2021 
 
 

Abstract 

Germany is the main focus of Russian disinformation campaigns in the EU. As intern documents of the Russian 
president’s former adviser, Vladislav Surkov show the hybrid warfare is being organized by the Russian 
leadership as well as the control of the main media outlets including the foreign broadcaster RT. The Russian 
state media based in Berlin not only try to spread Russian narratives on controversial issues such as the 
Ukraine conflict but also influence elections on a regional, federal and European level. As documented below 
RT Deutsch und Sputnik continuously supported the right-wing populist party Alternative for Germany and The 
Left. Members of Parliament of these party back Russian policy by travelling to hot spots of Russian 
interference in Syria and Ukraine. These travels are being covered by Russian state media extensively. This sort 
of media alliance helps to legitimate Russian foreign policy, whereas MPs try to increase their popularity 
among the German audience. 

 

 

About ISPSW 

The Institute for Strategic, Political, Security and Economic Consultancy (ISPSW) is a private institute for 
research and consultancy. The ISPSW is an objective, task-oriented and politically non-partisan institute. 

In the increasingly complex international environment of globalized economic processes and worldwide 
political, ecological, social and cultural change, which presents both major opportunities and risks, decision-
makers in the economic and political arena depend more than ever before on the advice of highly qualified 
experts. 

ISPSW offers a range of services, including strategic analyses, security consultancy, executive coaching and 
intercultural competency. ISPSW publications examine a wide range of topics connected with politics, the 
economy, international relations, and security/ defense. ISPSW network experts have held executive positions 
– in some cases for decades – and have dispensed advice in a wide range of fields. 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 2 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

Analysis 

1 Information as a weapon 

Information has always been used as a weapon to deceive the enemy during military or political conflicts. 
Deliberately misleading false information is called disinformation1. Digitisation makes the spread of 
disinformation a global problem. It is attributed to concrete persons, media, or countries. While 
connections to American President Donald Trump and Fox News are often cited, countries like China, Iran 
and Russia are now becoming the focus of attention2. In this article we will study the specifics of the 
disinformation spread by the Russian media in Germany. 

The information policy of the Russian government is part of its hybrid warfare, which has a whole repertoire 
of methods. These subversive instruments are being used against Ukraine, against pro-Western former 
Soviet republics, and against the West in general. Thanks to discoveries by a Ukrainian group of hackers in 
the correspondence of Vladislav Surkov, a high-ranking official of the Russian presidency, we have learned 
about the methods of influencing foreign countries. These methods include media, soft power and PR, as 
well as economic pressure, protests, and military actions3. Russian tools in Western Europe include 
espionage, information warfare, cyberattacks, influence on elections, and the assassination of opponents of 
the regime, such as former KGB agent Alexander Litvinenko and the poisoning of Sergei Skripal in 20184. 

Russia's leadership is experiencing an ongoing Cold War, as President Vladimir Putin emphasized in his 
speech to Parliament in 20145. The conflict in Ukraine has served as a spark to inflame new tensions with 
Western Europe over the Kremlin's conflict with international law. In order to steer public opinion abroad 
towards its interpretation of these events, a global media offensive by Sputnik International and RT was 
launched6. By examining this conflict, it became clear how Russia uses information and the media as 
weapons. Russia assesses Ukraine's association with the EU and cooperation with NATO as strongly 
undesirable. In the eyes of the Russian government, the United States and its allies have pursued a policy of 
separating Ukraine and other post-Soviet republics from Russia and placing the region under American 
influence. Just as the United States once wanted the destruction of the Soviet Union, now they want the 
disintegration of Russia, Nikolai Patrushev, secretary of the Russian Security Council, told Ruskaya Gazeta. 
Political changes in Ukraine are being interpreted as a "coup" with US support, said Patrushev in October 
20147. 

Political decision makers in Russia have discussed strategies for this new phase of the information war since 
early 2013. The Chief of the General Staff, Valery Gerasimov, spoke about the growing importance of non-
military means, "which in many cases are more effective than military means". They are complemented by 
undercover military operations such as intelligence operations, special operations, and exploiting the 
proclivity to protest in the population8. The media occupy a particularly important place among non-military 
means. Abroad, the news are aimed primarily at US activities that call into question Russia's position as a 
world power. The RT channel should "break the monopoly of the Anglo-American media", according to 
Putin9. The international news agency Rossiya Segodnya and the RT channel represent the two pillars of 
Russian journalism abroad10 and have similar tasks. The Russian media abroad want to achieve in their 
sense “an objective perception in the world”. At the same time, the influence on public opinion abroad is 
openly defined as a goal, as set out in the Concept for Russia's Foreign Policy in 201311. Leading media 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 3 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

figures emphasize that they are in state of media war: editor-in-chief Margarita Simonyan of RT defines the 
media, which is run by the Kremlin's "Ministry of Defence", as a "weapon just like any other"12. 

This hybrid warfare is organised and controlled mainly by the presidential administration in Moscow. 
Detailed information about the operational side of this activity was revealed by the e-mails of President 
Putin's personal adviser Vladislav Surkov13, "intercepted" by the Ukrainian hacker group "Cyber Alliance" in 
2016 and 2017. He has long been the ideologue of Russia's domestic policy and is considered the creator of 
the concept of "guided democracy". As the chief ideologue and "father of Russian PR" in the decades since 
2000, he was considered the second most influential man in the country. He placed the leading Russian 
media under state control. After 2014, Surkov was also Putin's personal adviser on the occupied territories 
of Ukraine and Georgia. The Chechen-born political expert is believed to be the organiser of the invasion of 
eastern Ukraine. He personally monitored the separatists over the phone, as documented by Surkov's photo 
of fighters from Donbas14. As an "architect of Russian policy in Ukraine," he participated in the Normandy 
Format talks and accompanied Putin on visits to Western Europe, although he was on the list of people 
subjected to US and EU sanctions15. 

The leak of emails from Surkov and his associates became known as the "Surkov Leaks". The authenticity of 
these emails has been confirmed by their recipients and verified by the Digital Forensic Research Lab of the 
American think tank Atlantic Council16. This hybrid warfare is related to the notorious "covert operations" of 
political military action during the Soviet era. These targeted operations are the KGB's attempts to discredit 
the enemy in the eyes of the international community. Disinformation was already used in Soviet times; the 
use of modern technologies is the only novelty. The leaked e-mails show in detail the project to destabilise 
Ukraine: Russian military intelligence officers, the GRU, and local pro-Russian forces are brought into 
position. With the help of the media, provocateurs, paid protesters, and violent actions, the entire south-
eastern part of the country was destabilised. The aim was the Balkanization of Ukraine by its disintegration 
into many territories. Over time, only two "people's republics", namely Luhansk and Donetsk in Donbass, 
remained under Russian control17. 

While Surkov conducted the hybrid war in Ukraine and Georgia, another confidant of Putin's presidential 
administration, Alexei Gromov, worked to control the major national media, in particular, the state 
television channels. Gromov has the reputation of being the "Head of Russian State Propaganda"18. His 
career began as a diplomat and head of the presidential office of the first Russian president, Boris Yeltsin. 
He later became Putin's spokesperson and participated in the destruction of the media holdings of the 
oligarchs who were criticizing the Kremlin regime. Since 2008, he has been the first deputy head of the 
presidential television administration and of the executive branch’s media service. Gromov is known for his 
statement: "Things don't work out if you don't do everything yourself"19. The heads of the state and 
(formally) private televisions, as well as the editors-in-chief of the national newspapers, such as 
"Kommersant", meet every Thursday in Gromov's office, according to a former participant in these 
meetings who spoke to the Russian platform for investigative journalism, "Project"20. The Project article 
documented how all leading media outlets, including media abroad such as RT and Rossiya Segodnya, are 
managed and controlled by the presidential administration21. Gromov discusses current events with editors-
in-chief and gives instructions on how to report on them. Unwanted topics are ignored. Inside the country, 
journalistic coverage by state media is directed mainly against the opposition and dissidents. They are 
discredited through deliberate fake news22. 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 4 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

Gromov is also a key figure in international reporting. He founded the foreign channel RT in 2005, together 
with the then-Minister of Information Mikhail Lesin and directed that Margarita Simonyan be editor-in-chief 
of RT and Rossiya Segodnya. Simonyan also participates in the weekly meetings at the Kremlin and is an 
important confidant of Gromov. The editor-in-chief, her husband, and her sister lead important PR projects 
for the Russian state. Gromov, like Surkov, is on the EU's sanctions list. The EU document that justifies this 
states: "As the first deputy head of the presidential administration, he is responsible for instructing the 
Russian media to cover the separatists in Ukraine and the annexation of Crimea, thus maintaining 
destabilization in eastern Ukraine and the annexation of Crimea"23. 

 

2 Russia’s global media campaign 

In a decree of 9 December 2013, Putin declared that state media would be re-organised. RIA Novosti – Russia's 
largest and most modern domestic agency – was merged with the Golos Rossii (Voice of Russia), which was 
directed abroad, to create the international media agency Rossiya Segodnya (Russia Today). According to this 
decree, the agency's task was to represent, both at home and abroad, the state policy of the Russian 
Federation as well as Russian public life24. The new media group was included in "the list of strategic 
organisations in Russia" that are of particular importance to the country's defence capability and security25. 

In November 2014 Rossiya Segodnya launched a global media project entitled "Sputnik International", led by 
its general director, Dimitri Kiselov, who is also the host of the weekly programme "News of the Week" on the 
state television channel Russia 126. There, Kiselov has discussed how the media covered the annexation of 
Crimea and questioned Ukraine's independence. Rossiya Segodnya had planned to broadcast to 130 cities in 
34 countries and in 30 languages by 2015. In 2014, Rossiya Segodnya’s correspondent network included 40 
local offices around the world. In accordance with the plans of Sputnik International, Rossiya Segodnya was 
supposed to at least triple the number of its correspondent offices. It remains unclear whether this goal has 
been fulfilled. Sputnik's website lists eight main offices (Moscow, Washington, Beijing, Berlin, Paris, Cairo, 
London, Edinburgh): otherwise, it only refers to having offices around the world27. 

The most important role abroad is played by the TV channel RT – this is evident from its funding. At the end of 
2014, RT had 22 offices in 19 countries28. Contrary to popular belief, the RT channel is not part of Rossiya 
Segodnya, but is managed by an independent, non-commercial television, TV-Novosti29. RT Deutsch entered 
the German media market in November 2014 with an online portal. Its television channel was scheduled to 
launch in 2015 but this is still just a project. Even in the beginning of 2015, it was questionable whether this 
global media campaign could be implemented according to plan. Moreover, the decline of the Russian ruble 
shrank the 2015 budget of RT and Rossiya Segodnya by one-third to 301 million euros30. 

The Russian leadership has been steadily increasing the budgets of RT and Rossiya Segodnya (Chart 1) and in 
2020 it reached a record amount of almost 430 million euros (or 30.5 billion rubles at the exchange rate of 
12/2/2019)31. By comparison, Deutsche Welle’s budget, though recently increased, is only 366 million euros, 
far below its Russian counterpart.32. This generous funding underscores the importance the Kremlin attaches 
to foreign media policy. Representatives of the Russian media, such as the director of Rossiya Segodnya in 
Berlin, Andrey Ivanovskiy33 and the editor-in-chief of RT Deutsch, Ivan Rodionov, confirm that their activities 
are funded by the Russian state34. 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 5 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

RT, with a budget of 324 million euros (23 billion rubles at the exchange rate of 3 December 2019) for 2020, is 
the state channel with the second largest funding in Russia35 and is constantly expanding both its broadcast 
languages and its correspondent network. In 2005, RT launched an English-language programme in Moscow, 
which was broadcast via satellite in the United Kingdom and in some EU states. The programmes in Arabic 
(2007) and Spanish (2009) are produced in Russia as well. In 2010, RT America opened a second studio in 
Washington36. The Maidan protests in Ukraine boosted this expansion; in 2014, a studio for RT UK was opened 
in London and RT Deutsch launched an online portal in Berlin. A year later, the internet portal RT en Français 
online was launched37. On the occasion of the French presidential election in 2017, RT strengthened its 
position by opening a studio in Paris offering a French-language television programme38. 
 

 

There RT is developing successfully, with 1.5 million followers in social networks. True to the motto "the 
enemy of my enemy is my friend" RT sympathizes with the movement of the yellow vests and criticizes the 
French government39 – this strategy has also been observed in Germany (see chapter 5.2.). 

Rossiya Segodnya's Sputnik news portal, meanwhile, is available on all continents in 31 languages, including 
the occupied territories of Georgia (Ossetia and Abkhazia) 40. However, the expansion of the Russian state 
media was not well received everywhere. In some Scandinavian and Baltic countries, Sputnik news is strongly 
opposed. In March 2016, Sputnik shut down its portal in Swedish following public criticism41. Similarly, in 

 
Chart 1 | Budget of RT/Rossiya Segodnya and Deutsche Welle in millions of Euros 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
Sources: Vedomosti, RBK, RG.ru, Rambler.ru, DWDL.de, Vesti Ekonomika, medienkorrespondenz.de, The Insider, meedia.de 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 6 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

November 2019, Sputnik was forced to withdraw 35 of its employees from Estonia after four years because 
Estonian banks refused to make salary payments since General Director Kiselov was on the EU sanctions list42. 

 

3 Main focus: Germany 

Germany is an important focus of Russia’s media offensive. Russia's state leadership is looking for allies in 
Western Europe for its political course. The aim is to drive a wedge into the relations between the USA and 
Europe and to isolate countries critical of Russia, such as Poland and the Baltic states43. Russian media's 
constant criticism of NATO and the EU aims to question the necessity for these organisations. Their journalistic 
coverage of the German media is also criticized for concealing the truth. An example of this is the news 
programme "Der fehlende Part" (The Missing Part), which broadcasts from the website of RT Deutsch. RT 
Deutsch and Sputnik claim to offer "an alternative source of information, outside the mainstream". "Our goal 
is to show the other point of view, as well as to expose media manipulation", writes the website of RT 
Deutsch44. Sputnik Deutschland describes itself thusly: "Sputnik provides information about what others are 
silent"45. 

A very negative image of Germany is shown: the government is allegedly a puppet of the United States, its 
democracy is defective, and its media are manipulated. Existing doubts in society, such as Euroscepticism, 
dissatisfaction with the media, or anti-American sentiments, are skilfully taken up and instrumentalised. The 
aim is to deepen existing conflicts, especially over migrant issues, and thus to divide society. At the same time, 
Russia's advocates are receiving media support to expand Russia's position. 

RT Deutsch articles are polarizing and make a clear distinction between friends and enemies, the criterion for 
this being the attitude to the government of President Putin. Accordingly, politicians from Alternative for 
Germany (AfD), die Linken (The Left), some liberals, and especially some social democrats are reflected in a 
positive light. However, the government, especially Chancellor Merkel, and those public groups critical of 
Putin are stylized as enemies and described as “Russophobes and “Cold War defenders” (see Chapter 5.2.). 

In general, media pluralism is a positive thing. However, there is a problem when there is a political agenda 
behind these media that have nothing in common with truly independent journalism. Russian media news 
abroad is often biased and even manipulative and does not contribute to the diversity of views. They incite 
confusion and distrust. While news in authoritarian Russia are largely controlled, the Russian government uses 
free and open societies such as Germany's to pursue its own political goals through the media46. Russia not 
only seeks to impose its own interpretation on controversial topics, but also to exert targeted influence on 
domestic and foreign policy. This became particularly clear after examining the reporting done before the 
federal elections in Germany in 2017 and the European elections in 2019 (Chapter 5.2, 5.5.). 

 

4 The actors of the Russian media 

4.1 RT Deutsch and Ruptly TV 

Ruptly TV, a subsidiary of RT, is headquartered in Berlin and has operated since 2013. According to sources in 
Berlin, Ruptly has more than 25 correspondent offices around the world and a multinational team of 24 
employees47. At first the Berlin branch was managed by Ivan Rodionov, at the moment the director is Dinara 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 7 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

Toktosunova48. In early November 2014, the news portal RT Deutsch was launched, originally from the same 
address as Ruptly but later moved to a studio in Berlin-Adlershof49. 

Rodionov, now Editor-in-chief, is a sought after public interlocutor in the German media. Prior to the creation 
of Ruptly in 2013, Rodionov was the executive editor of RT’s Berlin office and headed the German bureau of 
the Russian channel RTR50. RT apparently selects young people for its staff. The host of the show "Der fehlende 
Part" (The Missing Part), Jasmin Kosubek, has a degree in economics and, according to her, her position in RT 
is her first permanent job51. RT Deutsch has 30 permanent employees, including editors and technical staff. 
Most editors have no journalistic education, according to an undercover journalist investigation by the 
programme “Extra”52. What is more, RT journalists have openly stated that they adhered to the line of Russian 
state media and spread propaganda. However, an official statement from the editorial board says that their 
journalistic coverage is not dependent on the Russian government or other state institutions53. 

Back in 2015, RT Deutsch was supposed to launch as a TV channel, but currently only the Internet platform 
and YouTube channel are operational. In early 2019, German media reported that former MDR editor-in-chief 
Wolfgang Kenntemich was working as a lobbyist for RT and was arranging a TV channel license. However, the 
prospects for this are not good, because state-funded televisions are not legally entitled to a license in 
Germany. RT International is registered in the United Kingdom and transmits from there via satellite to EU 
member states54. The German Federation of Journalists (DJV) has warned media authorities in the provinces 
not to issue it a license. According to a statement by DJV, RT is a Kremlin propaganda tool. In doing so, DJV 
referred to a study by this author on Russian media in Germany55. 

After leaving her post as editor of RT Deutsch, Lea Frings warned in an interview for Zapp magazine that the 
loss of trust the German press leads people to so-called alternative media, such as RT Deutsch56. "They believe 
that they will be able to hear an alternative opinion, which will definitely not happen." Initially, she saw in RT 
Deutsch an opportunity to give "a new impetus to journalism in Germany". In practice, the opposite is 
happening at RT Deutsch, says Frings. "Skilful propaganda is disseminated in a very subtle way. The whole 
picture is not shown." Frings also noticed a turn to the right in journalistic coverage. In the beginning, there 
were neither left nor right positions. Gradually, however, the channel turned entirely to a target group of 
right-wing viewers. RT Deutsch interviews right-wing populists and lets them speak unhindered. "This is not 
journalism," Lea Frings told Zapp. An analysis of the journalistic coverage in RT Deutsch confirms this 
assessment (see Chapter 5.2., 5.5.). 

4.2 Maffick and Redfish media 

In 2018 Ruptly TV founded two subsidiaries that are active in the social media sector – Redfish Ltd and Maffick 
Media Ltd. Both are headquartered in the capital and broadcast Redfish channels as well as In the Now, 
Waste-Ed, and Soapbox, which can be found on Facebook, Instagram, and YouTube57. 

New social media fill a void for the left-wing audience. Redfish focuses on social issues as a "platform for the 
people", according to their website58. Redfish is a 100 percent subsidiary of Ruptly and just like its motto 
“against the mainstream”, it is supposed to offer an alternative59. The Director of Redfish, Lizzie Phelan, 
describes it as a channel that publishes "ground-breaking grassroot reports". She explains that its target group 
“includes anyone who is fed up with the mainstream media industry, which is one of the world's most 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 8 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

exclusive industries and hires journalists who often have closer contacts with the powerful of the day than 
with the people, which our profession should serve"60. 

The Now channel, run by Maffick, shows mostly highly entertaining, non-political video content. Initially, In the 
Now was a RT America broadcast programme hosted by Anissa Naouai. Naouai is an American who worked as 
an actress in Moscow, where the future editor-in-chief of RT, Margarita Simonyan, hired her as a 
correspondent for Russian television61. Naouai is now a host and the managing director of Maffick Media Ltd; 
she owns 49% of the shares, while the controlling package is owned by Ruptly. Maffick Media has recently 
become famous for trying to present itself as an ethical educator. Their opening page reads: “We connect 
ethical brands with ethical people", while the Facebook page of In the Now shows the motto "Kindness is 
dope". The acronym ITN of In the Now imitates a famous British news channel with the same initials62. 

The Russian narrative is intertwined imperceptibly in its programming. The European analysis block "EU vs 
Disinfo" describes RT's recipe for reaching young and international audiences as follows: "Start an online 
project called "In the Now", find English-speaking presenters, create entertainment content and sprinkle it 
with content that reflects the Russian point of view"63. In 2018, Maffick Media went online with the new 
channels Back Then and Waste-Ed online. The Back Then channel, which focuses on historical topics, has since 
been suspended, instead the Soapbox page allegedly presents alternative views under the motto "Unpopular 
opinions expressed loudly"64. Waste-Ed is aimed at an audience of environmentalists and criticizes 
environmental pollution65. 

These two new digital companies, Maffick Media and Redfish, present themselves as independent media. That 
is why, in their Facebook channels, Redfish and In the Now hide their funding from Russia, and in neither of 
their statements of ownership (legally mandated in Germany and called Impressum) nor in their presentations 
do they mention their connection with their parent companies, Ruptly and RT. A Green Party member of the 
Bundestag, Canan Bayram, gave an interview to Redfish without knowing that it belongs to Ruptly. She then 
criticised the company, saying that it had deceived her and emphasised that she does not want to have 
anything to do with Ruptly or RT66. 

Due to their lack of transparency, Facebook closed Maffick Media’s pages in February 2019. This came after a 
report by CNN that revealed the company’s ties to the Kremlin. RT director Simonyan said this was a "scandal" 
and called CNN "NATO's right hand"67. Ever since Russia was associated with undue interference in the US 
presidential election in 2016, social media has been under pressure. Facebook stated that it will require the 
management of the Maffick pages to provide information about their parent company. Redfish was spared 
because its Impressum cites its affiliation with Redfish Ltd68. 

Interestingly, though most of Maffick Media's employees work in the United States, the company is based in 
Germany. This avoids having to register as a "foreign agent" in the US. This is how lobbyists who represent the 
interests of foreign countries are referred to in the United States. On this basis, RT and Sputnik are listed by 
the Foreign Agents Registration Act (FARA). Initially, Maffick Media was trying to keep its ties with Russia 
secret. General Director J. Ray Sparks told CNN that it is "standard business practice" to not name the owners 
of a Facebook page and that the public is not interested in such information69. 

Nevertheless, Maffick Media was forced to react to their blocking in Facebook by temporarily acknowledging 
their connections with RT and Ruptly. Their Facebook pages, In the Now and Waste-Ed, went online again in 
August 201970. However, in the beginning of 2020, this information was again removed from the Facebook 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 9 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

pages of Maffick Media. Their Impressum and contact information use an American address in Los Angeles and 
create the belief that these are American companies. The Berlin headquarters is mentioned vaguely in the 
general text, and the parent company Ruptly is no longer mentioned at all. Thus, consumers are left with the 
illusion that this media is independent. Redfish mentions Ruptly on its website but emphasizes that it "has 100 
percent editorial independence"71. 

4.3 Rossiya Segodnva together with Sputnik Deutschland and SNA-Radio 

Since the beginning of 2014, the international news agency Rossiya Segodnya has been offering news and 
radio programmes under the Sputniknews label. Their predecessor organisations were the news agency RIA 
Novosti and the radio "Voice of Russia", which at the end of 2013 merged into Rossiya Segodnya72. After the 
founding of Rossiya Segodnya, the "Voice of Russia" was first renamed Radio Sputnik. In December 2014, it 
was renamed SNA Radio; SNA is an abbreviation of Sputnik News Agency73. SNA Radio can be listened to 
through the Sputnik Deutschland webpage74. 

The director of the Berlin bureau of Rossiya Segodnya is Andrey Ivanovskiy, former head of the German office 
of RIA Novosti and a contributor to the Austrian magazine Profil in Moscow75. As he explained in an interview, 
the Berlin office of Rossiya Segodnya employs 12 radio journalists from the former Voice of Russia radio 
station76. The page receives assistance directly from Moscow, where there is a large editorial office with about 
20 journalists who write only for Sputnik Deutschland77. 

Ivanovskiy says that the most important topics are determined by the editorial board in Moscow; though the 
Berlin office makes proposals, "At least 90 percent of the content on Sputnik's German page comes from 
Moscow", Ivanovskiy says. "Sputnik Deutschland presents about 80 content pieces per day, including audio 
content and photos. In Berlin, we focus mainly on radio news." The director of the Berlin bureau clearly states 
that both funding and much of the content comes from Moscow. However, the website of Sputnik 
Deutschland states that the editors are free to choose their own topics and that Moscow only directs their 
attention to technical errors. Sputnik reported on Facebook that "Russian civil servants are prohibited by law 
from influencing editorial policy". In view of the control exercised by the presidential administration (see 
Chapter 1), it can be assumed that this information is false. There are other examples of how editorial 
independence is simulated78. 

SNA-Radio or Mega Radio, as the Russian radio station is called in some federal provinces, also present 
themselves as alternative and independent media. Their Russian origin is disguised by the abbreviation SNA 
and the neutral name "Mega". Mega Radio is broadcast to Hessen and Bavaria via DAB+ digital radio. Mega 
Radio Bayern is promoted on its website as "the best music and the latest news", but nowhere, not even in its 
Impressum, is there any information that the abbreviation SNA means "Sputnik News Agency" and that this is 
a Russian state media79. 

A court decision in March 2019 stopped Mega Radio in Berlin and Brandenburg. The Court of Appeal 
(Oberlandesgericht) and the Federal Administrative Court thus upheld the decision by the Berlin-Brandenburg 
Electronic Media Council (Medienanstalt Berlin-Brandenburg - MABB) to reject its application to broadcast via 
DAB+. The judges expressed "doubts about Mega Radio's ownership because the channel is largely financially 
dependent on the state-owned Russian media group Rossiya Segodnya", as MABB director Anja Zimmer 
asserted80. Each day, Rossiya Segodnya gives Mega Radio 12 hours of content and a payment to broadcast it. 
Yet, the channel does not give up so quickly. In Hessen, Mega Radio applied for a national license81. 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 10 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

4.4 Special weapon: Trolls / Internet Research Agency 

Paid activists on the Internet are called "trolls". In Russia, the Internet Research Agency hires such activists to 
manipulate the Internet on behalf of the state. Through this, public opinion in online forums and commentary 
blocks is manipulated in accordance with the interests of the Russian government82. The agency was officially 
registered in 2013 in St. Petersburg83. A year later, it was registered as the Private Limited Company "Internet 
Research" (OOO "Internet issledovaniya"). The general director is Michail Bystrov, a former police colonel in 
St. Petersburg84. 

The Internet Research Agency, the so-called "Troll Factory", is funded by oligarch Yevgeny Prigozhin. Prigozhin 
has been dubbed "Putin's cook" because his company, Concord, is responsible for the food catering for the 
Kremlin and other government agencies. The agency gained international notoriety for its interference in the 
2016 US elections, which was documented by the Mueller Commission. According to the US Treasury 
Department, "millions of people"85  were deceived through fake Facebook profiles. In addition, the Troll 
Factory’s posts were mass political advertising that concealed its Russian origins. Prigozhin, his companies, and 
twelve Troll Factory employees have been sanctioned by Washington for meddling in the U.S. election86. 

The most important revelations about the Troll Factory come from the Russian newspapers "Moy Rayon" and 
"Novaya Gazeta", because their journalists were able to investigate inside the Agency. According to an article 
in "Moy Rayon", in the beginning the agency had 400 employees87. In 2015, the monthly budget was EUR 
250,000. According to interviews with former employees, a video was broadcast directly from the agency's 
premises and the prerequisite for employment was a positive attitude towards the government and to lesser 
extent occupational qualification, the newspaper reports88. All employees had to sign a privacy statement and 
there is video surveillance in the office89. The work norm is 150 pro-government comments per shift, 
according to a former employee, Marat Burkhard. He earned EUR 600 a month; English-speaking employees 
made over EUR 1,00090. 

The "technical instructions" for the selection of topics, as well as the explanation of the topics were also 
revealed. Employees were given lists with the exact sequence of topics91. In addition, precise instructions were 
given on how to create the content, e.g., on the topic of "opposition"92. Work is arranged in shifts of 12 hours 
each. There are different departments – some comment on news, others create caricatures of politicians from 
the Russian opposition, such as Aleksei Navalny, while others are devoted to blogging93. 

Additional information about the activities of the Internet Research Agency was provided by Twitter, which 
published in 2018 an archive of 10 million published tweets. With this step, Twitter wanted to give researchers 
the opportunity to get a clearer picture of how trolls work. Most of these 5,000 accounts in the archive came 
from Russia94. Trolls are most active when social polarization is strong, such as before the 2017 federal 
elections in Germany. In this regard, their most used hashtags in Twitter were #Merkel and #refugees95. By 
doing so, trolls were supporting the campaign against Chancellor Merkel (see Chapter 5.2.). Public debate is 
influenced by activists on the Internet expressing extreme positions for or against something. The goal is to 
divide society into irreconcilably opposed camps. This method of polarization is used worldwide, as shown by 
the study of Darren Linvill and Patrick Warren of Clemson University on the methods of work of Russian 
Internet activists in the United States96. Researchers have concluded that the winning concept is "a kind of 
Psycho-PR", which uses to its advantage the fact that people more often believe something that is in 
accordance with their worldview and are rarely ready to question it. Professional disinformation is carried out 
not only by profiles whose position they oppose, but also by profiles with whose position the users are likely 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 11 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

to agree. They would rarely check these messages from their own media bubble before retweeting. “They 
have studied us. They understand how to use our prejudices and our hashtags for their own purposes”, write 
the researchers from Clemson University97. 

 

5 Examples of distorted media coverage 

5.1 Selective presentation of the facts and fake news: Ukraine 

The conflict in Ukraine is a particularly good example of the use of selective facts and misinterpretation as 
means of manipulating public opinion. Russia's role in violating international law through the annexation of 
Crimea and the military invasion of eastern Ukraine is presented in diametrically opposite terms: according to 
them, Russia is the victim. In order to legitimize the Russian invasion, Ukraine is usually presented as a fascist 
regime that tramples on the rights of its Russian-speaking population. 

For example, during the presidential elections in Ukraine, RT Deutsch, in the article "Red card for war and 
nationalism", blamed Ukraine for the war in the eastern part of the country and thus diverted attention away 
from Russia's aggression98. Under a photograph of a Ukrainian fighter, there is the caption: "Under 
Poroshenko in Ukraine fascism thrives again99. The stereotype of a nationalist and fascist Ukraine is asserted 
through constant repetition. The Russian media linked this to the hostile image of the "Ukrainian fascists" 
created by Soviet propaganda, which once served to combat Ukraine's desire for independence100. This is 
happening despite the fact that the nationalist forces in Ukraine were unable to succeed in either the 2014 or 
2019 parliamentary and presidential elections. The radical right could not cross the 5% barrier in 2014 and 
thus disappeared from the Verkhovna Rada (Parliament) 101. Nevertheless, the image of a fascist coup in Kyiv 
continues to be spread to justify Russian intervention in Ukraine 102. 

The conflict between Russia and Ukraine in the Sea of Azov in November 2018 is a clear example of how the 
Russian media presents Ukraine as an aggressor and Russia as a victim. Two Ukrainian patrol ships and one 
barge approached the waterway to Kerch to head for the Ukrainian port Mariupol. In response, Russian ships 
fired on the Ukrainian ships, pushed one aside and surrounded the remaining three. 24 sailors were arrested 
and many were injured. A Russian cargo ship then blocked the Kerch Strait for some time103. Putin's 
spokesperson, Dmitry Peskov, called this a provocation by Ukraine, that they had entered Russian territorial 
waters illegally and refused to respond to instructions from the border police. According to him, Russia's 
actions were lawful104.  

This statement is contrary to bilateral and international treaties. In the 2003 Russian-Ukrainian treaty, the Sea 
of Azov and the Kerch Strait were declared inland waters of both the Russian Federation and Ukraine. The 
treaty says that merchant, military, and civilian ships under the flag of either country have the right to free 
passage105. Passage is also regulated in the UN Convention on the Law of the Sea on Free Transit through the 
Kerch Strait106. In May 2019, The International Tribunal for the Law of the Sea in Hamburg reaffirmed 
Ukraine's position and demanded that Russia release the sailors and ships107. 

However, the Russian media, for their part, see Ukraine as the cause of the crisis. Sputnik echoed a statement 
by a Kremlin spokesperson that Ukrainian ships had "illegally" entered Russian territorial waters. It was a "pre-
planned provocation" by which Ukrainian President Poroshenko wants to divert attention from his low 
approval ratings before the elections, as Sputnik quoted the Russian President Vladimir Putin108. In addition, 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 12 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

Russia's foreign minister Sergey Lavrov accused the United States of using this "provocation" as pretext to 
sabotage the planned Putin-Trump summit as part of the G20 summit109. 

It is noteworthy how coverage by the Russian state media in Germany and Russia continues to overlap. 
Rossiya Segodnya CEO Dmitriy Kiselyov said on Rossiya 1's "News of the Week" that Poroshenko provoked 
"aggression at sea" to distract from his low ratings 110. "As long as Poroshenko is in power, there will be no 
peace", Kiselyov said. The United States has incited the Ukrainian president to this provocation in order to 
avert Putin's meeting with Trump111. This example shows that the flow of information comes from Moscow to 
Berlin, another proof that supports the statement of the Chief Editor of Sputnik Deutschland Ivanovskiy that 
90 percent of the content comes from Moscow.  

This case also shows their typical pattern of argument: Ukraine is responsible for the war, but it is only a 
puppet of the United States, which stands as a mastermind behind Ukraine in the geopolitical conflict with 
Russia. 

5.2 Biased journalism: Elections for the Bundestag in 2017 and elections for the Landtag in Bavaria in 
2018 

Russian media focusses on Chancellor Angela Merkel mainly because she supports the sanctions against Russia 
resulting from the annexation of Crimea. Since the beginning of 2017, a series of articles have been published 
that discredit Merkel's personality and present her politics as one-sided in a negative way. Rossiya Segodnya 
director Dmitriy Kiselyov, in the programme “News of the Week”, repeated this topic. He made unobjective 
points about the Chancellor’s personality, attributing to Ms Merkel a supposed affinity for the concept of a 
national socialist "living environment" and suggesting that Germany wants to "swallow" Ukraine112. "In 
Germany, these topics were in turn taken over by RT Deutsch and Sputniknews, e.g., in a report on how 
protesters greeted Ms Merkel with shouts of "Heil Merkel"113. The first edition of the present research 
published in 2018 documented in detail the anti-Merkel campaign of the Russian media114. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 13 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

Chart 2 | RT YouTube Channel, Sputnik, RTVD – media oriented to Germany (08.07.2017 - 
22.09.2017) 
 
4:19:12 

 
3:50:24 

 
3:21:36 

 
2:52:48 
 
 
2:24:00 
 
 
1:55:12 
 
 
 
1:26:24 
 
 
0:57:36 
 
 
0:28:48 

Negative 
Dir. 

Negative 
Ind. 

Neutral Dir. 

Neutral 
Ind. 

Positive 
Ind. 

Positiv Dir. 

Source: ISD (Institute for Strategic Dialogue) /LSE Arena, Institute of Global Affairs, FN.115 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A brief overview now will be enough to make clear how this scheme is repeated in the media prior to all 
elections: Opponents are discredited and slandered through unverified allegations while far-left and right-
wing parties receive media support. This is clearly shown in a computer analysis by the London Institute for 
Strategic Dialogue (ISD) and the Arena Institute of Global Affairs of the London School of Economics (LSE). An 
analysis of Sputnik and RT's reports between 8th July and 22nd September shows that the Alternative for 
Germany and Die Linke were the parties mostly positively portrayed. However, coverage about Chancellor 
Merkel and the German government was mostly negative115. 

Prior to the Landtag elections in Bavaria, this trend continued with some nuances. The analysis by ISD and LSE 
of the reporting of the Russian state media showed that, this time, RT Deutsch – unlike 2017 – did not favour 
any party. The German RT branch was again focusing on polarizing topics such as migrant policy and the so-
called Establishment Agenda. The elections in Bavaria were not the focus, they were interpreted as a 
referendum on Merkel's policies. "The focus was shifted to a concentrated anti-Merkel narrative", write the 
British researchers – a continuation of the media coverage of the Bundestag elections116. 

Sputnik, on the other hand, was taking the side of the Alternative for Germany and, to a lesser extent, that of 
Die Linke, before the Bundestag elections. This is proved by the analysis of the 387 content pieces published 
by Sputnik in the first two weeks of October in the run-up to the elections117. 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 14 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

The only detailed information about political programmes that Sputnik provided were from Katrin Ebner-
Steiner, chairwoman of the Alternative for Germany faction in Bavarian Landtag, and the party’s Federal 
spokesperson, Jörg Meuthen. That political parties were scarcely mentioned can be explained by the fact that 
the elections in Bavaria were rather a side issue. Articles on the topic of "migration" were also analysed. Here, 
ISD researchers found that "23 of Sputnik's 26 articles present migrants or Islam in a negative light or as a 
problem"118. 

5.3 Russian media and the travels abroad of politicians from Alternative for Germany 

Syria, Donbass, Crimea, Abkhazia, South Ossetia – the diplomatic travel of German MPs from Alternative for 
Germany has been developing intensively since 2014. These travels were regularly covered in the Russian 
media. The goals of the German MPs and those of the Russian media complement each other: The presence of 
German members of parliament in these territories and zones of conflict not recognized by international law 
gave their unrecognized or ostracised regimes an apparent legitimacy, a Russian foreign policy goal. The 
Russian media provided these actors with a stage on which to present themselves as politicians of 
international importance. 

 
 

The example of Syria 
 Five MPs from Alternative for Germany visited Syria in November 2019 and held talks with representatives of 
the Assad regime, with press coverage provided by Ruptly, the RT-related media company. As Russian and 
Syrian warplanes bombed Idlib province, Bundestag member Waldemar Herdt claimed that the situation was 
"absolutely peaceful and secure". His colleague Steffen Kotré assured Ruptly that the war was "almost 

Chart 3 | Share of articles on Sputnik Deutschland which mention a political party (from 30 September to 14 
October 2018) 

 
 
 
 

5% 
 
 

3% 
 

 
2% 

 

 
2% 

 
 

1% 
 
 
 
 
 
Source: ISD (Institute for Strategic Dialogue) /LSE Arena, Institute of Global Affairs, FN.117 

 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 15 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

over"119. Ruptly's film about the journey of Alternative to Germany was published on their own platform120 
and distributed by its German desks. 

RT Deutsch reported on Alternative for Germany's second trip to Syria and quoted the head of the delegation, 
Frank Pasemann, who, regarding the Syrian refugees in Germany, claimed that "the guests are going home 
again" and that the sanctions against Syria were about to come to an end121. This article was complemented 
by a Ruptly video that showed Alternative for Germany politicians talking to Assad's associates122. The 
subsequent Alternative for Germany press conference in Berlin was also documented in detail: Alternative for 
Germany attested to the federal government’s political failures. Sputnik dedicated three reports to the visit to 
Syria, in which the politicians from Alternative for Germany addressed their messages. One report quoted MP 
Udo Hemmelgarn, who gave the following advice: "You can go on holiday in Syria today"123. This 
recommendation contradicted the Federal Foreign Ministry's travel warning, which urged all German citizens 
to leave the country immediately124. 

In January 2020, the Foreign Ministry condemned the offensive by the government’s army and their Russian 
allies in Idlib province as a "blatant violation of international humanitarian law". Again, there were attacks on 
civilians and on civilian targets such as hospitals. The humanitarian situation in Idlib is "catastrophic," the 
Foreign Ministry said125 However, against the context of the actual situation of the civil war, the Russian media 
spread the cynical statements of Alternative for Germany politicians without any verification or a presentation 
of facts. More important was the message: Alternative for Germany gave legitimacy to Russian politics 
through imaginary peace because Moscow has been an important ally of the Assad regime and, since 2015, 
has been involved in the war, carrying out air strikes126. 

The Alternative for Germany politicians could also profit: their criticism of migration policy was covered by the 
media. The media offensive targeted the common enemy of the Alternative for Germany and the Russian 
media – the federal government. 

The example of Russia and Ukraine 
Russia, Crimea, annexed by Russia in 2014, and the republics of Donetsk and Luhansk created by separatist 
fighters that same year, are a frequent destination for German MPs from Alternative for Germany. According 
to Tagesspiegel, in 2018 MPs from Alternative for Germany attended congresses or monitoring missions in 
these areas at least 12 times. The names of the MPs were repeated: from the Landtag these were Hugh 
Bronson, Gunnar Lindemann, Harald Laatsch, Roger Beckamp, and Olaf Kießling 127. 

One of the activists is Gunnar Lindemann – an MP from Alternative for Germany in Berlin. According to 
information provided by him, from the beginning of 2018 to the middle of 2019, he was in Crimea five times. 
He paid special attention to the Donetsk People's Republic, where he was "definitely seven, eight or nine 
times"128. In 2018 Lindemann was an observer of the elections in Donetsk, as reported by Russian media, at 
the invitation of the Electoral Commission of the so-called Donetsk People's Republic. He did not identify "any 
violations whatsoever". In Germany, Lindemann explained that "he was on a private holiday in Russia and 
visited friends in Donetsk"129. Three days after the election, the Alternative for Germany politician 
congratulated its newly elected president, Denis Puschilin, "on winning the presidential election" and 
confirmed to the Russian media that the elections "met all European standards"130. 

For his frequent business in Donbass, Lindemann was decorated with an order, as announced on his Facebook 
page and documented with photos131. Lindemann did not limit himself to the Russian-occupied areas of 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 16 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

Ukraine. Last year, he travelled as an election observer to Abkhazia, which under international law belongs to 
Georgia. He joined a group of observers from Germany, Russia, and the republics of Donbass and Transnistria 
who assured the newly elected president of Abkhazia that the elections were free and democratic132. 

At the federal level, Alexander Gauland, honorary chairman of Alternative for Germany, the federal 
spokesman Jörg Meuthen, the chairman of the Russian-German parliamentary committee Robby Schlund, as 
well as MPs Petr Bystron, Markus Frohnmaier, Waldemar Herdt, Stefan Keuter, Ulrich Oehme, Steffen Kotré, 
and MEP Beatrix von Storch are the politicians who have visited Russia and/or the annexed Crimea most often 
in conferences or talks with Russian politicians133. 

Markus Frohnmaier, Dietmar Friedhoff, Stefan Keuter, Steffen Kotré, Robby Schlund, Ulrich Oehme, Anton 
Friesen, and Waldemar Herdt visited Crimea and Russia in March 2018 for the presidential election. At the 
invitation of the Russian side, the visit was organised by the Chairman of the Russian Duma and the head of 
the Committee on International Affairs, Leonid Sluzki134. "We can see that everything is fair and democratic", 
Frohnmaier wrote on Twitter, giving the impression that his evaluation of the conduct of the elections was 
predetermined135. "There are no irregularities" the Bundestag MP from Alternative for Germany told Sputnik 
after the election: "A large number of voters went to the polls to elect Vladimir Putin, and they did. We have 
not noticed anything wrong”136. 

Frohnmaier is one of the most active MPs promoting rapprochement with Russia. At the start of his party 
career, as chairman of the youth section of Alternative for Germany, he held talks with youth organizations 
close to Putin to bring their countries’ youth movements closer together and arranged a regular exchange137. 
In Moscow, he was seen as a promising candidate to advocate for Russian interests in the Bundestag. A 
strategic document submitted to the presidential administration in April 2017 recommended supporting him: 
"He will be an MP in the Bundestag under absolute control." One week later, the strategic document was 
supplemented by an "action plan" for the elections campaign, drafted by the publicist Manuel Ochsenreiter. 
All this investigation by international media points to Russia's influence on Alternative for Germany138. 

In April 2018, Frohnmaier and his colleagues from the Bundestag (Herdt, Keuter, Oehme, and Schlund) 
travelled to an economic forum in Crimea. In an interview with RT, Deutsch Frohnmaier declared that the 
annexation of Crimea was normal: "Now things are so that Crimea is now Russian Crimea. Crimea will not be 
returned, and I think we should just accept that"139. 

5.4 Russian media and travels abroad by politicians from Die Linke party 

The best-known example of a politician from The Left (Die Linke), who constantly travelled to Russia and the 
territories occupied by Russia in Ukraine, is the Bundestag member from Aachen in North Rhine-Westphalia – 
Andrey Hunko. Hunko, a controversial figure even in his own party, was elected as vice-chairman of the left-
wing parliamentary group in February 2020140. In February 2015, Hunko and his former parliamentary group 
colleague Wolfgang Gehrcke visited the self-proclaimed Donetsk People's Republic. During the visit, Gehrcke 
served as a foreign policy spokesman and deputy chairman of the parliamentary group141. Hunko travelled to 
Moscow in May 2015 to publicise his fundraising campaign for areas in military conflict in Ukraine. There he 
gave a press conference and insisted on legitimizing the annexation of Crimea142. Hunko's visit to Moscow was 
even more significant, given the fact that a CDU Bundestag MP, Hans-Georg Wellmann, was at the same time 
denied permission to visit Russia. Hunko used this opportunity to demand the lifting of the ban on entry into 
the country, as well as the lifting of "sanctions on both sides"143. 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 17 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

Hunko and Gehrcke's trip to Donbass coincided with talks in Minsk which were trying to reduce hostilities; 
their trip signalled their political solidarity with the separatists, who the two politicians called "insurgents". 
With this, Hunko and Gehrcke accepted the Russian interpretation of an uprising in the eastern provinces 
against an alleged nationalist subversion in Kiev144. The two politicians from The Left posed for pictures with 
the separatist leader Alexander Zakharchenko and travelled in his SUV to the so-called Donetsk People's 
Republic. 

Their trip was presented as a humanitarian act, but the politicians accompanied only one of the four aid trucks 
which were supposed to go to a local hospital. It is not clear whether the other trucks ever reached their 
alleged destination. The Embassy of Ukraine in Berlin protested: "support to terrorists is provided under the 
pretence of a sham humanitarian act", said Ambassador Andrij Melnyk. In addition, crossing the border from 
Russia violates Ukrainian law145. 

For the separatists, Hunko and Gehrcke's trip was a PR success. Numerous media covered "the first 
humanitarian mission with the involvement of EU representatives since the beginning of the hostilities", wrote 
the eastern Ukrainian media portal Noworossiya. A photo of Hunko and Gehrcke with the separatists was also 
published146. The solidarity of the politicians from The Left with Donbass was also reflected by the Russian 
news agency TASS, which published an article entitled "German Bundestag MPs raise EUR 130,000 for the 
Donbass region"147. Sputnik Deutschland published a lot of pieces about the visit. One of them underlined 
Hunko's political message: “MP from The Left: Crimea must gain legitimacy as part of Russia"148. In an 
interview with Sputnik, Hunko denied that Russia was responsible for the war in Donbas149. Also, Gehrcke 
criticized Ukrainian policy in Donbas in an interview with Sputnik, saying that Kyiv had practically isolated this 
eastern region from the country150. In the German media, Hunko stated that the two politicians “only once 
were we forced to place ourselves under the care of those in power. The delivery of humanitarian aid was our 
top priority"151. He denies "creating closer political ties"152. Despite public criticism, Hunko and Gehrcke visited 
Donbass again in November 2015 – also for a "humanitarian" mission and a meeting with local authorities153. 

Politicians of The Left party are also active at the local level as self-proclaimed ambassadors of German-
Russian friendship. An excellent example of this is Andreas Maurer, a member of the Quakenbrück municipal 
council in Lower Saxony. Maurer insisted that Osnabrück's district and regional councils (Stadtrat and Kreistag) 
pass a resolution recognising Crimea as part of Russia. Despite protests by the Ministry of Foreign Affairs, 
Maurer visited Simferopol in Crimea twice in 2016, acts which Maurer calls "people's diplomacy"154. 

Andreas Maurer is active in many Russian media. In Russia, he is known for his television appearances on 
various talk-shows and for his meeting with Putin155. Maurer told RIA Novosti that "Crimea surprises me with 
its pace of development" and that its numerous construction sites reminds him of Berlin in the 1990s156. 
Maurer revealed to the news portal Politexpert how he avoided the "barrier of sanctions" during his travels to 
Crimea. The portal acknowledged him as "the first politician from the Federal Republic of Germany to visit 
Crimea after its annexation by Russia." Maurer is also a member of the international club "Friends of the 
Russian Crimea"157. In an exclusive interview with the News Front portal, Maurer sharply criticized the German 
government. He also presented an "original letter from the CDU party", which made clear that the 
government will "block and control" Russian media like News Front and Sputnik. Maurer further claims that 
the government has allocated "more than USD 1 million to monitor the Russian-speaking population in 
Germany"158. In March 2019, this politician was in Crimea to prepare for the visit of a "large German 
delegation." He told RIA Novosti that "the international community understands the irreversibility of the 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 18 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

integration of the peninsula" and that the statements of Ukrainian politicians about the return of Crimea 
"can no longer be taken seriously"159. 

This politician from The Left party is also interested in Donbass, where he arrived in November 2018 to 
observe the elections. He visited seven polling stations in Donetsk, where he found that "near universal 
joviality" reigned, and, as for possible irregularities, "he really did not find anything", Maurer told 
Sputnik160. Maurer’s role as an election observer is remarkable since four months before his trip, he was 
convicted by the Osnabrück District Court of rigging elections, which cost him his political mandate161. 
Maurer explained that he will continue with his "people's democracy"162. In June 2018, separatist leader 
Zakharchenko decorated the Kazakh-born Russian-German on the occasion of the Fourth anniversary of the 
Donetsk People's Republic with the “Order of Friendship between the Nations”163. 

5.5 Biased Journalism: European Parliament Elections in 2019 

On the eve of the European Parliament elections, Russian state media did not launch their own campaign 
against the EU, as it did with its media coverage of Chancellor Merkel before the 2017 Bundestag elections. 
Rather, their long-standing disinformation about the EU has been intensified and updated to reflect its current 
agenda. The focus has shifted from the "Refugee Crisis" to Brexit and the Yellow vests movement. Also, British 
researchers from the Institute for Strategic Dialogue and the London School of Economics describe in their EU-
election report that there was a growing "shift to a narrative of competing wedge issues that would 
undermine the so-called multilateralism, increase the polarization along "cultural lines" and undermine trust 
in democratic institutions"164. 

The enduring narrative includes, first, that the EU has no future and that it will fall apart soon. Second that 
both the EU and the European elections are undemocratic and irrelevant. Third, that the EU is not a 
community of values, just politicians deceiving citizens with rhetoric about values165. Selected negative facts 
are presented alongside misrepresentations. 

1st Narrative: The EU has no future and will soon fall apart 
RT Deutsch host Jasmin Kosubek interviews Markus Krall, a German economist, who claimed that European 
monetary policy is a "bomb" that will soon go off. He predicted a major financial crisis in 2020, which will lead 
to the breakup of the EU. The British were clever, said Krall, and were leaving the ship before it sank166. 

2 nd/3rd Narrative: The EU and its elections make no difference, the rhetoric about a community of values is a 
farce 
An RT reporter covers a pre-election event of CDU President Annegret Kramp-Karrenbauer. The first sentence 
of the report: "Since 1979, there has been a steady decline in turnout for the European Parliament 
elections"167. 

The chart below (Chart 4) shows that this statement is false. 

 

 

 

 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 19 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

 
 

During the event, Ms Kramp-Karrenbauer called on the participants to stand up for "common values" at the 
elections. The RT reporter hints that the previous head of the CDU is not at all committed to the values she is 
talking about. As proof of this allegation, she points to the politician's refusal to give an interview to RT and 
answer critical questions. AKK was "unreliable" for her "lack of understanding of the world", inferred the RT 
reporter. The report concluded: "The federal government is not really doing anything to explain the 
importance of the European elections to its citizens"168. This is a false statement because the chairwoman 
explained the importance of people to these elections, even if she refused to give an interview to RT Deutsch. 
In addition, Ms. Kramp-Karrenbauer became chairperson of the CDU in May 2019, but not a member of the 
federal government169. 

In another report, Sputnik explained the "true purpose" of European values: They serve to cover up the EU's 
expansionist aspirations170. 

"Arrogance" and "megalomania" was attributed to the EU. Under the pretext of exporting values, the EU is 
fuelling conflicts around the world, like the one in Ukraine. Instead of freedom and democracy, the EU brings 
“corruption, war, poverty. Is that what European values look like?” Sputnik asked. This is a distraction from the 
fact that Russia, not the EU, started the military conflict in Ukraine and is repeated in the media coverage 
about Ukraine. 

 
Chart 4 | Voter participation in Germany at European elections since 1979 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

ИЗточник: TNS/Scytl и по данни на Европейския парламент / Bundeszentrale für politische Bildung¹68 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 20 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

As with the coverage of the Bundestag elections, EU-critical parties from both the left and right ends of the 
spectrum were presented in a positive light in the media171. Their messages received a lot of attention, for 
example the Alternative for Germany leader Jörg Meuthen gave Sputnik an exclusive interview, where he 
professed a pro-Russian political outlook and did not rule it out a “Dexit”, i.e., that Germany might leave the 
EU172. 

 

6 Scope of Russian media in Germany 

 

 

A look at Facebook subscribers reveals the reach of the Russian media. 

The number of subscribers shows that Sputniknews, with almost 247,000 followers, is less successful than the 
well-known German online media, but RT Deutsch's audience is close to 481,000 users and is developing quite 
dynamically. They even surpass Deutsche Welle, which RT Deutsch likes to compare itself to. The newcomer, 
the digital channel In the Now, with its 4.4 million followers is developing extremely well. It should be borne in 
mind that In the Now is in English and is therefore aimed at an international audience. 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 21 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

In terms of number of users per day, Sputnik and RT Deutsch are approximately on the same level with about 
80,000 and 82,000 users and are still at a considerable distance from most established media in Germany. This 
begs the question of how to explain the large discrepancy with the number of followers. It is uncertain 
whether the large number of Facebook users can be manipulated, for example by fake accounts. The anti-
corruption foundation of Russian opposition activist Navalny found in an investigation that RT used Asian bots 
and linked RT to porn sites to increase traffic173. Fake accounts are also used on Twitter, as proved by British 
researchers from the University of Cardiff. 

 

 

The Cardiff University Crime & Security Research Institute investigated the activities of the Internet Research 
Agency (see chapter. 4.4.) with regard to the elections and events in Europe from 2014 to 2016174. The 
distribution of languages shows the following picture: With 71 accounts, English is the leader, with 62 German 
is in second place, followed by Russian with 50 accounts. In Spanish and French there are one profile each175. 

Tweets sent from Russia in German increased 35 times between 2014 and 2016 and amount to almost 15,000. 
Compared to other languages, German ranked third after English and Russian in 2016. German-speaking 
Twitter users are one of trolls’ main targets176. The British researchers pointed out that Russian internet 
activists were distributing content about candidates for the 2016 Landtag elections in three federal states and 
criticizing Merkel's migration policy177. This is another proof that influencing elections was a major goal of the 
work of the Russian media in Germany (see Chapter 5.2 and 5.5). 
 

 
Chart 6 | Users per day (as of 7 May 2020) 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
Source: Easy Counter 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 22 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

Chart 8 | Tweets according to main language 

 

 

Language 2014 2015 2016 

 
Arabic 

 
33 

 
23.445 

 
11.179 

 
Bulgarian 

 
28.393 

 
17.092 

 
3.483 

 
English 

 
368.636 

 
1.056.750 

 
834.305 

 

Estonian 

 

485 
 

3.590 
 

991 

 

French 

 

686 
 

4.293 
 

4.068 

 

German 

 

418 
 

4.396 
 

14.648 

 

Italian 

 

569 
 

1.431 
 

952 

Romanian/Moldovan 

 
313 

 
45.675 

 
611 

 
Russian 

 
1.813.975 

 
1.847.880 

 
473.123 

Spanish/Catalan 

 
1.724 

 
5.204 

 
2.589 

 

Ukrainian 

 

38.850 
 

27.968 
 

6.914 

 

 

 

7 Summary 

The conflict over Ukraine is the reason for Russia's global media offensive. Moscow considers the post-Soviet 
space as its exclusive sphere of influence and tries to prevent Ukraine's rapprochement with the EU. This 
“integration competition” with the EU fuels the Russian leadership’s perception that this is a new Cold War 
with the West. Their media offensive is a part of their concept of information warfare as a component of 
hybrid warfare. Documents from the activities of two high-ranking presidential representatives, Surkov and 
Gromov, show that this global media campaign is centrally organized and controlled by Moscow. 

Source: Chart: Cardiff University Crime & Security Research Institute, FN.171 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 23 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

In Germany, RT Deutsch, Sputnik with SNA-Radio, Ruptly, and the new internet companies Maffick Media and 
Redfish work to create a negative view in the society of the German media, which in their point of view are 
manipulated. As they do this, they present themselves as an independent alternative. But this does not 
correspond to the facts: these media are financed from the Russian state budget and are administratively 
integrated into the media network controlled by the Kremlin. They are Kremlin loudspeakers and spread its 
positions and narratives. 

Reporting on Ukraine shows – documented here by the Sea of Azov conflict – that Russia is diverting public 
attention away from its aggressive foreign policy by presenting itself as a victim. However, Moscow not only 
wants the prerogative to interpret controversial issues, but also to actively influence politics. Examples are the 
Bundestag elections in 2017, the Bavarian elections in 2018, and the European Parliament elections in 2019 
which show biased coverage and the use of fake news. Alleged opponents such as Chancellor Merkel and 
European institutions are presented only in a negative light, while pro-Russian parties on the left and right 
ends of the political spectrum are presented only in a positive light. In particular, with regard to the 
Alternative for Germany, it should be noted that the agenda of right-wing populists and the content of RT and 
Sputnik are very interlinked. This was confirmed by British researchers from the Institute for Strategic Dialogue 
in their report on the EU elections: RT and Sputnik serve as a de facto content factory for right-wing populist 
parties by creating a constant stream of content that these parties use in their campaigns"178. 

Members of the parties Alternative for Germany and The Left (Die Linke) are a favourite topic for reporting by 
RT and Sputnik, especially when they travel to crisis areas where, by means of "alternative" election 
observation, they legitimize Russian foreign policy. These politicians, for their part, are trying to attract voters 
by using the Russian agenda. These German MPs are happy to help Moscow when it comes to destabilising 
Europe and expanding Russian power. 

Large sections of society are either unaware of the problem or believe that Russian disinformation is not a 
problem for Germany. For many, the fact that Russia is waging an information war seems too absurd to be 
true. Sceptics should be encouraged to read speeches by Chief of General Staff Valery Gerasimov179 and the 
military historian Anatoly Streltsov, which are also available in German and English. The statements by the 
Editors-in-Chief of RT Margarita Simonyan and Ivan Rodonov, the former head of the office of Rossiya 
Segodnya – Dmitry Tultschin, and the CEO of Rossiya Segodnya – Dmitrii Kiselyov are also available mainly in 
German or English180. The Dekoder181 platform can translate Russian media content. A look at the report on 
Disinformation Review182, published by the European East StratCom Task Force or the Stop Fake page of the 
Mohyla Akademie in Kyiv183, helps one understand that Germany is not an isolated case, just another 
showplace of disinformation that Russia is spreading around the world – however one that is quite important. 

Publicly, the federal government hardly speaks about the problem of hybrid warfare, although the 2015 
Bundestag and the 2018 Federal Ministries "almost certainly"184 have been the victims of cyberattacks by 
Russia's GRU secret services. In May 2020, an arrest warrant was issued for a Russian hacker who allegedly 
attacked the Bundestag's IT system on behalf of the GRU185. Communication by some members of the 
government with the Russian state media has also been called into question. For example, SPD ministers, such 
as former Foreign Minister Siegmar Gabriel and former Minister of Justice Katarina Barley, gave exclusive 
interviews to RT Deutsch before the election, legitimizing RT as a journalistic media186. In contrast, French 
President Macron clearly defined RT and Sputnik in 2017 as "agents of influence" who spread untruths187. 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 24 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

The number of users of RT Deutsch and the social media platform In the Now show that their audiences are 
growing rapidly, surpassing some traditional online media. Also, for the Internet Research Agency (the "Troll 
Factory"), Germany is one of its most important targets. The Russian narrative is consumed daily by thousands 
of users in Germany. The above examples of biased and sometimes false media coverage prove that the 
Russian media serve as a weapon in an information war. 

 

8 Sources 

1 Desinformation, Rechtschreibung und Bedeutung, duden.de, 
https://www.duden.de/rechtschreibung/Desinformation. 
2 Kuhn, Johannes: Kampf gegen Desinformation. Ein Problem, viele Lösungen. Deutschlandfunk.de, 
28.11.2019, https://www.deutschlandfunk.de/kampf-gegen-desinformation-ein-problem-viele-
loesungen.2907.de.html?dram:article_id=464575. 
3 Auswertung und Zusammenfassung der Leaks siehe: Shandra, Alya; Seely, Robert: The Surkov Leaks. The 
Inner Workings of Russia’s Hybrid War in Ukraine. London 2019 (RUSI Occasional Paper, July 2019), S. VII-VIII, 
1-5, https://rusi.org/sites/ default/files/201907_op_surkov_leaks_web_final.pdf. 
4 Ebenda, S. 1-5. 
5 Vladimir Putin, Rede vor der Föderalversammlung, 4.12.2014, 
http://www.kremlin.ru/transcripts/47173/work. 
6 Glagolom žeč ‘, Lenta.ru, 9.12.2013, http://lenta.ru/articles/2013/12/09/ria/. 
7 Interview mit dem Sekretär des russischen Sicherheitsrates Nikolaj Patrušev, Rossijskaja Gazeta, 15.10.2014, 
http://www.rg.ru/2014/10/15/patrushev.html. 
8 Gerasimov, Valerij, zit.in: Spahn, Susanne: Das Ukraine-Bild in Deutschland: Die Rolle der russischen Medien. 
Wie Russland die deutsche Öffentlichkeit beeinflusst. Hamburg 2016, S. 15. 
9 Putin, Vladimir, zit. in: Von Salzen, Claudia: RT Deutsch, Stimmungsmacher für Wladimir Putin, Tagesspiegel 
online, 22.12.2014, http://www.tagesspiegel.de/themen/agenda/rt-deutsch-stimmungsmacher-fuer-
wladimir-putin/11154620.html. 
10 MIA “Rossiya Segodnya” prezentovalo novyj mul’timedijnyj brend Sputnik, RIA Novosti, 10.11.2014, 
http://ria.ru/news_company/20141110/1032604556.html. 
11 Konzeption der Außenpolitik der Russischen Föderation vom 12.2.2013, http://www.mid.ru/bdomp/ns-
osndoc.nsf/e2f289bea62097f9c325787a0034c255/c32577ca0017434944257b160051bf7f. 
12 Simonjan, Margarita, Chefredakteurin von RT, zit. in: Reporter ohne Grenzen: Der Kreml auf allen Kanälen. 
Wie der russische Staat das Fernsehen lenkt. Berlin 2013, S. 35, https://www.reporter-ohne-
grenzen.de/fileadmin/images/Kampagnen/Sotschi/ROG-Russland-Bericht-2013_web.pdf. 
13 Shandra, Seely, (Anm. 3), S. 7. 
14 Milam Whitney: Who is Vladislav Surkov? The many faces of Putin’s most notorious political operative, 
medium.com, 14.7.2018, https://medium.com/@wmilam/the-theater-director-who-is-vladislav-surkov-
9dd8a15e0ef. 
15 Wladislaw Jurjewitsch Surkow, wikipedia.org, 
https://de.wikipedia.org/wiki/Wladislaw_Jurjewitsch_Surkow. 
16 Shandra, Seely, (Anm. 3), S. 9-10. 
17 Aktive Maßnahmen, https://de.wikipedia.org/wiki/Aktive_Ma%C3%9Fnahmen, Shandra, Seely, (Anm. 3), S. 
13-77. 
18 Rubin, Michail, Žolobova, Marija, Badanin, Roman: Povelitel‘kukol. Portret Alekseja Gromova, rukovoditelja 
rossijskoj gosudarstvennoj propagandy, proekt.media, 23.1.2019, https://www.proekt.media/portrait/alexey-
gromov/ – Eine Zusammenfassung auf Englisch: Who is Alexey Gromov?, ?, Meduza.io, 13.1.2019, 
https://meduza.io/en/ feature/2019/01/23/who-is-alexey-gromov. 
19 Ebenda. 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 25 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

20 Еbenda. 
21 Ebenda. 
22 Russland: Fake News gegen die Opposition, Europamagazin, ARD, 18.8.2019, 
https://www.ardmediathek.de/ 
daserste/player/Y3JpZDovL2Rhc2Vyc3RlLmRlL2V1cm9wYW1hZ2F6aW4vNmYzMTYyOTEtOWQ0MC00NTg4LTk
x YjktMDk3MWI2M2NlMTlk/?fbclid=IwAR0hpVW64Aiu7ujszNQUg6yy9NXslx-
VMUcJ6BaLX2px4AfRk_YwFbCHpCk. 
23 BESCHLUSS 2014/145/GASP DES RATES vom 17. März 2014 über restriktive Maßnahmen angesichts von 
Handlungen, die die territoriale Unversehrtheit, Souveränität und Unabhängigkeit der Ukraine untergraben 
oder bedrohen, S.23, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DE/TXT/PDF/?uri=CELEX:02014D0145-
20171121&from=DE. 
24 Glagolom žeč` (Anm. 6). 
25 „Rossiya Segodnya“ vošla v spisok strategičeskich predprijatij RF, BFM.ru, 6.3.2014, 
http://www.bfm.ru/news/249756. 
26 Spahn, (Anm. 8), S. 13. 
27 Sputniknews.com, Über uns, https://de.sputniknews.com/docs/about/ueber_uns.html. 
28 Spahn, (Anm. 8), S.13. 
29 Politika ANO TV Novosti v otnošenii obrabotki personal’nych dannych, RT na russkom, 
https://russian.rt.com/privacy. 
30 Vollmer, Jürg: Putin streicht seinem Propagandanetzwerk 50 Prozent des gesamten Budgets, Watson, 
26.1.2015, https://www.watson.ch/International/Wirtschaft/152122649-Putin-streicht-seinem-Propaganda-
Netzwerk-50-Prozent- des-gesamten-Budgets. 
31 VGTRK, Pervyj kanal, NTV i RT za tri goda polučat iz bjudžeta počti 150 mlrd rublej, The Insider, 26.9.2019, 
https://theins.ru/news/178050. 
32 Ein Plus von 15 Mio EUR: Deutsche Welle erhält 2020 mehr Geld, meedia.de, 19.11.2019, 
https://meedia.de/2019/11/19/ ein-plus-von-15-millionen-euro-deutsche-welle-erhaelt-2020-mehr-geld/. 
33 Interview mit dem Direktor von Rossiya Segodnya in Berlin, Andrey Ivanovskij, mit dem Medien-Labor der 
FU Berlin, http://userpage.fu-berlin.de/melab/wordpress/?p=7590. 
34 Interview mit dem Chefredakteur von RT Deutsch, Ivan Rodionov, mit Telepolis, 
https://www.heise.de/tp/features/Wir-wurden-gleich-mit-der-Propaganda-Keule-begruesst-
3368598.html?seite=all. 
35 VGTRK, (Anm. 31). 
36 RT – History, https://www.rt.com/about-us/history/. 
37 Ebenda. 
38 Simon’jan o zapuske RT France, RT na russkom, 18.12.2017, https://russian.rt.com/world/news/ 462027-
simonyan-zapusk-rt-france. 
39 Wie RT France die Gelbwesten nutzt, Arte Journal, 5.3.2019, 
https://www.youtube.com/watch?v=2vumpTnCeuw. 
40 Sputniknews, Über uns, https://de.sputniknews.com/docs/about/ueber_uns.html. 
41 Report: Russia spread fake news and disinformation in Sweden, Radio Sweden, , 9.1.2017, 
https://sverigesradio.se/sida/ artikel.aspx?programid=2054&artikel=6604516. – Sputnik Sverige, Twitter, 
11.3.2016, https://twitter.com/sputnik_se/ status/708297203031404544?s=21. 
42 Sputnik has to leave Tallinn office space due to EU sanctions, ERR news, 29.11.2019, 
https://news.err.ee/1008707/ sputnik-has-to-leave-tallinn-office-space-due-to-sanctions. 
43 Berzins, Janis: Russian New Generation Warfare: Implications for Europe. European Leadership Network, 
14.10.2014, http://www.europeanleadershipnetwork.org/russian-new-generation-warfare-implications-for-
europe_2006.html. 
44 Über uns. RT Deutsch – Wer sind wir?, https://deutsch.rt.com/uber-uns/. 
45 Über uns, https://de.Sputniknews.com/docs/about/ueber_uns.html. 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 26 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

46 Müller von Blumencron, Mathias: Der ungleiche Kampf um die Deutungshoheit, in: FAZ.net, 8.2.2015, 
http://www.faz.net/aktuell/politik/sicherheitskonferenz-2015/der-ungleiche-kampf-um-die-deutungshoheit-
13417093.html. 
47 Ruptly, http://de.wikipedia.org/wiki/Ruptly. – Ruptly TV, The Team, https://ruptly.tv/en/about-
ruptly/team. 
48 Ruptly TV, https://ruptly.tv/impressum. 
49 Facebook-Seite von RT Deutsch, https://www.facebook.com/rtdeutsch/. 
50 Interview mit dem Chefredakteur von Ruptly Ivan Rodionov mit dem Forum Medien und Entwicklung, 
26.11.2013, zit. in: Spahn, (Anm. 8), S. 19. 
51 Jasmin Kosubek, Profil bei „Xing“, https://www.xing.com/profile/Jasmin_Kosubek. 
52 Sendung „Extra“, RTL, 28.8.2017. 
53 Ebenda. 
54 Warum RT Deutsch wohl keine Rundfunklizenz erhalten wird, DWDL.de, 10.1. 2019, https://www.dwdl.de/ 
nachrichten/70496/warum_rt_deutsch_wohl_keine_rundfunklizenz_erhalten_wird/. 
55 RT Deutsch, Recherchen und Forschungsergebnisse, DJV.de, 17.1. 2019, 
https://www.djv.de/startseite/service/news- kalender/detail/article/recherchen-und-
forschungsergebnisse.html; - Spahn, Susanne: Russische Medien in Deutschland. Unabhängiger Journalismus 
oder politisches Instrument? Potsdam 2018, https://shop.freiheit.org/#!/Publikation/754. 
56 „Man zeigt nicht das ganze Bild“: Ex-Redakteurin packt aus, wie es bei RT Deutsch zugeht, meedia.de, 
23.6.2016, https://meedia.de/2016/02/23/man-zeigt-nicht-das-ganze-bild-ex-redakteurin-packt-aus-wie-es-
bei-rt-deutsch-zugeht/. 
57 Wiebe, Jan-Henrik: Russlands heimliche Medienzentrale in Europa: Mitten in Berlin, t-online, 16.11.18, 
https://www.t-online.de/nachrichten/deutschland/gesellschaft/id_84584050/mitten-in-berlin-russlands-
heimliche- medienzentrale-in-europa.html. 
58 Redfish, About us, https://redfish.media/about-us/. 
59 Redfish, https://redfish.media/. 
60 Wiebe, (Anm. 57). 
61 Anissa Naouai, Wikipedia, https://en.wikipedia.org/wiki/Anissa_Naouai. 
62 RT-Chefin zu Maffick-Media-Skandal: „Rechte Hand der NATO, CNN, zwang Facebook zur Löschung“, RT 
Deutsch, 19.2.2019, https://deutsch.rt.com/kurzclips/84485-rt-chefin-zu-maffick-media/ – FB-Seite von „In 
the Now“, https://www.facebook.com/inthenow/  – Maffick Media, 
https://maffick.media/?fbclid=IwAR1e9G2g1c-6rZiOY ypwYd9gh4FbTLlhp-eX6VQ1RtSxAhnvzTdy1ypGSc4. – 
ITN, https://de.wikipedia.org/wiki/Independent_Television_News. 
63 RT goes undercover as In the Now, EU vs Disinfo, 22.5.2017, https://euvsdisinfo.eu/rt-goes-undercover-as-
in-the-now/. 
64 „Soapbox” bei Facebook, https://www.facebook.com/pg/SoapboxStand/about/?ref=page_internal. 
65 „Waste-Ed” bei Facebook, https://www.facebook.com/GoWasteEd/. 
66 Wiebe, (Anm. 57). 
67 Simonjan, Margarita, RT-Chefredakteurin, zit. in: RT-Chefin, (Anm. 62). 
68 Wienand, Lars, Wiebe, Jan-Henrik: Gesteuert aus Berlin – Facebook macht Russlands heimliche 
Medienkanäle zu. Watson, 18.2.2019, https://www.watson.de/international/russland/470218989-facebook-
schliesst-in-the-now- backthen-und-soapbox-russlands-heimliche-medien. 
69 Zum unterschiedlichen Verständnis des „ausländischen Agenten” in den USA und Russland: Was 
„ausländischer Agent“ in den USA und Russland bedeutet, dw.com, 21.11.2017, 
https://www.dw.com/de/was-ausl%C3%A4ndischer-agent-in-den- usa-und-russland-bedeutet/a-41469379. – 
J. Ray Sparks, Hauptgeschäftsführer von Maffick Media, zit. in: Facebook Suspends Three Pages With Millions 
of Video Views, Saying They Need to Disclose Russia Ties, Gizmodo.com, 16.2.2019, 
https://gizmodo.com/facebook-suspends-three-pages-with-millions-of-video-vi-1832679030. 
70 Facebook-Seite von Back Then, https://www.facebook.com/pg/BackThenVideo/about/?ref=page_internal. 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 27 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

71 Redfish, About us, http://redfish.media/about-us/.  – Impressum und Unternehmensübersicht von Maffick 
Media, FB-Seite Waste-Ed, https://www.facebook.com/pg/GoWasteEd/about/?ref=page_internal. – dasselbe, 
dasselbe, FB-Seite Soapbox, https://www.facebook.com/pg/Soapbox Stand/about/?ref=page_internal. – 
dasselbe, FB-Seite In the Now, https://www.facebook.com/pg/inthenow/about/?ref=page_internal. 
72 RIA Novosti, http://de.wikipedia.org/wiki/RIA_Novosti. 
73 Stimme Russlands, http://de.wikipedia.org/wiki/Stimme_Russlands. 
74 SNA-Radio, https://sputniknews.com/popup_radio/45/s. 
75 Andrey Iwanowski, Autoren Profil, https://www.profil.at/autoren/Andrey-iwanowski. – Iwanowski, Andrey: 
Aufstand gegen das „Sotschi-Bashing“, Sankt Petersburger Herold, 17.2.2014, 
http://www.spzeitung.ru/aktuell/kommentar-aufstand-gegen-das-sotschi-bashing.html. 
76 Interview des Medien Labors der FU Berlin mit dem Direktor von Rossiya Segodnya Andrey Ivanovskij, 
http://userpage.fu-berlin.de/melab/wordpress/?p=7590. 
77 Ivanovskij, zit. in: ebenda. 
78 Siebert, Armin: Sputnik macht Propaganda, Sputnik, 19.6.2017, https://de.Sputniknews.com/kommentare/ 
20170619316230671-Sputnik-macht-propaganda/. – Info zu Sputnik Deutschland bei Facebook, 
https://www.facebook.com/pg/sputnik.deutschland/about/?ref=page_internal. 
79 Mega-Radio, http://www.mega-radio.tv/. 
80 Zimmer, Anja, Direktorin der Medienanstalt Berlin-Brandenburg, zit. in: Mega Radio wird zum 1. März 2019 
in Berlin abgeschaltet, radioszene.de, 26.2.2019, https://www.radioszene.de/130812/mega-radio-berlin-
aus.html. 
81 Ebenda. 
82 Troll-Armee, https://de.wikipedia.org/wiki/Troll-Armee. 
83 Garmažapova, Aleksandra: Gde živut trolli. I kto ich kormit, Novaja Gazeta, 7.9.2013, 
http://www.novayagazeta.ru/politics/59889.html. 
84 Stolica političeskogo trollinga, Moj Rajon, 11.3.2015, http://mr7.ru/articles/112478/. 
85 US Department of the Treasury: Treasury Sanctions Russian Cyber Actors for Interference with the 2016 
U.S. Elections and Malicious Cyber-Attacks, 15. 3. 2018, https://home.treasury.gov/news/press-
releases/sm0312. 
86 Ebenda. 
87 Stolica, (Anm. 84). 
88 Ebenda. 
89 Sukharchuk, Daria: Russland: Propaganda aus der Trollfabrik, Zeit online, 9.7.2015, 
http://www.zeit.de/politik/ausland/2015-07/russland-trolle-enthuellung. 
90 Troll-Armee, Wikipedia, https://de.wikipedia.org/wiki/Troll-Armee. 
91 Die Originale der „technischen Anweisungen“ sind auf der Webseite von Moj Rajon eingestellt, siehe: 
Stolica, (Fn. 84). 
92 Ebenda. 
93 Ebenda. 
94 Gruber, Angela et al.: Twitter veröffentlicht Propaganda-Archiv. So arbeiten russische Internet-Trolle, 
Spiegel online, 18.10.2018, http://www.spiegel.de/forum/netzwelt/twitter-veroeffentlicht-propaganda-
archiv-so-arbeiten-russische- internet-trolle-thread-816103-1.html. 
95 Ebenda. 
96 Wittich, Elke: Tweete und spalte. Neue Recherchen belegen die Vorgehensweise der russischen 
„Trollfabrik“, Jungle World, 5.12.2019, https://jungle.world/index.php/artikel/2019/49/tweete-und-spalte. 
97 Ebenda. 
98 Rote Karte für Krieg und Nationalismus: Warum die Ukraine Poroschenko abwählt, RT Deutsch, 7.4.2019, 
https://deutsch.rt.com/europa/86860-rote-karte-fuer-krieg-und-nationalismus-warum-die-ukraine-
poroschenko-abwaehlt/. 
99 Ebenda. 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 28 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

100 Struve, Kai: „Faschisten“ als Feindbild. Putins Krieg gegen die Ukraine und die deutsche Öffentlichkeit, in: 
Ost-West. Europäische Perspektiven, 4/2014, https://www.owep.de/artikel/865-faschisten-als-feindbild. 
101 Umland, Andreas: Die rechtsradikalen Parteien der Ukraine im Superwahljahr 2019, ukraineverstehen.de, 
11.3.2019. – Parlamentswahl in der Ukraine 2019, 
https://de.wikipedia.org/wiki/Parlamentswahl_in_der_Ukraine_2019. 
102 Spahn, (Anm. 8), S. 96-97. 
103 Russia-Ukraine sea clash in 300 words, bbc.com, 30.11.2018, https://www.bbc.com/news/world-europe-
46345697. 
104 Ukraine-Russia sea clash: Who controls the territorial waters around Crimea?, bbc.com, 27.11.2018, 
https://www.bbc.com/news/world-46345317. 
105 Dogovor meždu Rossijskoj Federaciej i Ukrainoj ob izpol’zovanii Azovskogo morja i Kerčenskogo proliva 23 
dekabrja 2003 goda, http://www.kremlin.ru/supplement/1795. 
106 Ukraine-Russia, (Anm. 104). 
107 Ackeret, Markus: Die Ukraine bekommt gegen Russland recht, aber das nützt ihr nicht viel, nzz.ch, 
26.5.2019, https://www.nzz.ch/international/ukraine-bekommt-gegen-russland-recht-aber-das-nuetzt-nicht-
viel- ld.1484784?fbclid=IwAR0yzDHq_gg3DYfpY0fAbnnXe2YSPaluR5fs6J9f2TxGRmzXkUCS_YMOzYw.  
108 Drei Schiffe ukrainischer Marine überqueren Staatsgrenze Russlands, Sputnik, 25.11.2018, 
https://de.sputniknews.com/panorama/20181125323081440-ukraine-marine-russland-krim/. – Poroschenko 
fordert EU-Blockade russischer Schiffe, Sputnik, 8.12.2018, 
https://de.sputniknews.com/politik/20181208323220965-poroschenko-will-russische- schiffe-in-eu-haefen-
blockieren/. 
109 „Zu viel Übereinstimmungen“: Lawrow äußert sich über Ziel des Kertsch-Vorfalls, Sputnik, 2.12.2018, 
https://de.sputniknews.com/politik/20181202323155132-lawrow-vorfall-kertsch-uebereinstimmungen-
meinung/. 
110 Kiselov, Dmitrij, zit. in: Vesti nedeli, efir ot 25.11.2018, 
https://russia.tv/video/show/brand_id/5206/episode_id/2002747/video_id/2044726. 
111 Ebenda. 
112 Russischer Star-Moderator: „Merkel ist aus der Mode gekommen“ - Springerpresse tobt, RT Deutsch, 
3.2.2017, https://deutsch.rt.com/europa/46056-bild-russische-merkel-kritik/. 
113 Protestler in Halle begrüßen Bundeskanzlerin mit „Heil Merkel“-Ausruf“, RT Deutsch, 23.3.2017, 
https://deutsch.rt.com/newsticker/48093-heil-merkel-grusse-aus-halle/. 
114 Spahn, (Anm. 55). 
115 Institute for Strategic Dialogue, LSE Institute of Global Affairs: „Make Germany great again“. Der Kreml, 
die Alt-Right und die internationale Einflussnahme auf die Bundestagswahlen 2017. London 2017, S. 16, 
https://www.isdglobal.org/wp-content/uploads/2017/12/Make-Germany-Great-Again-DE-151217.pdf. 
116 Institute for Strategic Dialogue: The Battle for Bavaria. Online Information Campaigns in the 2018 Bavarian 
State Election. London 2018, S. 29-31. 
117 Grafik: ebenda, S. 32. 
118 Ebenda, S. 33. 
119 Röpcke, Julian: Mit Putins Staats-TV in Syrien. AfD auf Propaganda-Tour beim Assad-Regime, Bild online, 
22.11.2019, https://www.bild.de/politik/ausland/politik-ausland/afd-syrien-reise-von-abgeordneten-wird-zur-
propaganda-show-fuer- diktator-assad-
66200056.bild.html?fbclid=IwAR1ghYvEyNAlB8jPmguu1WRUeJ_U0rm4Pjvwy17_vOkek6bHPFBQxutALzo. 
120 Syria: AfD-Lawmakers visit Damaskus to speed up return of refugees, Ruptly, 20.11.2019, 
https://ruptly.tv/en/ videos/20191120-020?search_key=a1597b1c-81f7-4a2e-969e-22139f7c8d80. 
121 AfD besucht Damaskus: 700.000 Syrien-Flüchtlinge sollen zurück und Sanktionen beendet werden, RT 
Deutsch, 21.11.2019, https://deutsch.rt.com/kurzclips/94883-afd-besucht-damaskus-700000-fluechtlinge-
sanktionen/. 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 29 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

122 AfD-Fraktion: „Die Syrien-Politik der Bundesregierung ist völlig gescheitert“, RT Deutsch, 27.11.2019, 
https://deutsch.rt.com/kurzclips/95137-afd-fraktion-syrien-politik-bundesregierung/. 
123 AfD plädiert für Ende der Sanktionen gegen Syrien, Sputnik, 26.11.2019, https://de.sputniknews.com/ 
ausland/20191126326036339-afd-plaediert-fuer-ende-der-sanktionen-gegen-syrien/. 
124 Syrien: Reisewarnung, Stand: 4.2.2020, unverändert gültig seit 27.11.2019, auswaertiges-amt.de, 
4.2.2020, https://www.auswaertiges-amt.de/de/aussenpolitik/laender/syrien-
node/syriensicherheit/204278?open AccordionId=item-301216-1-panel#content_0. 
125 Auswärtiges Amt zu den zunehmenden Angriffen auf zivile Infrastruktur in Idlib/Syrien, Pressemitteilung 
vom 30.1.2020, https://www.auswaertiges-amt.de/de/newsroom/idlib/2297722. 
126 Russischer Militäreinsatz in Syrien, Wikipedia, Stand 4.2.2020, https://www.auswaertiges-amt.de/de/ 
newsroom/idlib/2297722. 
127 Von Salzen, Claudia: Die Russland-Reisen der AfD. „Die Krim ist jetzt die russische Krim“, Tagesspiegel 
online, 18.4.2019, https://www.tagesspiegel.de/politik/die-russland-reisen-der-afd-die-krim-ist-jetzt-die-
russische-krim/24232604.html. 
128 Lindemann, Gunnar, MdL, zit. in: Kraetzer, Ulrich; Nejezchleba, Martin: Krim-Reisen von Gunnar 
Lindemann haben Nachspiel, Morgenpost.de, 13.8.2019, 
https://www.morgenpost.de/berlin/article226760057/Gunnar-Lindemann-AfD- Krim-Reisen-haben-
Nachspiel.html?fbclid=IwAR0AhurEsxbOTfHflrc5qKJFBuTWQGPFAn6UR8dCpNvHTaFcXuClnbtZj6U. 
129 Lindemann, Gunnar, MdL, zit. in: Von Salzen, Anm. (127). 
130 Ders., zit. Ebenda. 
131 Facebook- Seite Gunnar Lindemann, Eintrag vom 10.5.2019. 
132 European far-right politicians praise Abkhasia election as free and democratic, Democracy & Freedom 
Watch, https://dfwatch.net/european-far-right-politicians-praise-abkhazia-election-as-free-and-democratic-
53768?fbclid= 
IwAR0CmgMUag WRCm7t012O3ZfJPZu_xJ3OgyS3-FZ8hmSZbuxtsebDYCq38. 
133 Von Salzen, (Anm. 127), Von Salzen, Claudia: Reise von deutschen Abgeordneten nach Moskau. 
Ausgetrickst vom Propagandasender, Tagesspiegel.de, 21.6.2019, https://www.tagesspiegel.de/politik/reise-
von-deutschen-abgeordneten- nach-moskau-ausgetrickst-vom-
propagandasender/24481630.html?fbclid=IwAR3W24U847f9QC4KWzsPuZHr3Ikou 
VRFVn9P1CaAVg759uJr0jTikF2t2_A. 
134 Von Salzen, (Anm. 127). 
135 Frohnmaier, Markus, Abgeordneter der AfD im Bundestag, zit. In: Von Salzen, (Anm. 127). 
136 Ders., zit. In: MdB Markus Frohnmaier als Wahlbeobachter in Russland: keine Verstöße, Sputnik, 
24.3.2018, https://de.sputniknews.com/politik/20180324320048310-russland-praesidentschaftswahl-
wahlbeobachter-mdb/. 
137 Smilga, Julia: Die Liebe der AfD zu Putin, Studio 9, 15.7.2016, 
https://www.deutschlandfunkkultur.de/russland-lobbyisten-die-liebe-der- afd-zu-
putin.2165.de.html?dram%3Aarticle_id=360222&fbclid=IwAR0ceJNuqz_IuMysAGy4PkOipPCP6957xkV5twgqrIi
OcDAJu-4y6Mss0Io. 
 
138 Fiedler, Maria; von Salzen, Claudia: Russlands Spiel mit den Rechten, Tagesspiegel.de, 9.4.2019, 
https://www.tagesspiegel.de/politik/einflussnahme-auf-die-afd-russlands-spiel-mit-den-
rechten/24196526.html. 
139 Frohnmaier, Markus, MdB, zit. in: Von Salzen, (Anm. 127). 
140 Meisner, Matthias: Der Putin-Versteher. So tickt der neu gewählte Vize-Chef der Linksfraktion, 
Tagesspiegel.de, 12.2.2020, https://www.tagesspiegel.de/politik/der-putin-versteher-so-tickt-der-neu-
gewaehlte-vize-chef-der-linksfraktion/25536864.html. 
141 Wolfgang Gehrcke, wikipedia.org, https://de.wikipedia.org/wiki/Wolfgang_Gehrcke. 
142 Ebenda. 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 30 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

143 Hunko, Andrey, MdB, zit. in: Meisner, Matthias: MdB Andrey Hunko in Moskau. Ein Linker hilft Putin, 
Tagesspiegel.de, 27.5.2015, https://www.tagesspiegel.de/politik/mdb-Andrey-hunko-in-moskau-ein-linker-
hilft-putin/11830476.html. 
144 Meisner, Matthias; von Salzen, Claudia: Linken-Abgeordnete auf Abenteuertour im Kriegsgebiet, 
Tagesspiegel.de, 20.2.2015, https://www.tagesspiegel.de/politik/wolfgang-gehrcke-und-Andrey-hunko-in-der-
ostukraine-linken-abgeordnete- auf-abenteuertour-im-kriegsgebiet/11400156.html. 
145 Melnyk, Andrij, Botschafter der Ukraine in Deutschland, zit. in: ebenda. 
146 Jakov Samušija, Vorsitzender der Stiftung „Landsmannschaft Donbass“, zit. in: Deputaty Bundestaga 
peredali 6 tonn medikamentov dlja bol’nic DNR i LNR, Novorossija.su, 17.2.2015, 
https://novorossia.su/news/deputaty-bundestaga-peredali-6-tonn-medikamentov-dlya-bolnic-dnr-i-lnr. 
147 German Bundestag members collect 130,000 euros for Donbas region, TASS, 26.5.2015, 
https://tass.com/world/796723. 
148 Linke-Abgeordneter: Krim muss als Teil Russlands legitimiert werden, Sputnik, 26.5.2015, 
https://de.sputniknews.com/politik/20150526302498382/. 
149 Reise nach Donezk – Medien hetzen gegen Linke-Politiker, Sputnik, 5.10.2015, 
https://de.sputniknews.com/politik/20150220301209378/. 
150 Linke-Abgeordneter Gehrcke: Ukraine ist undemokratisch und bankrott, Sputnik, 30.6.2015, 
https://de.sputniknews.com/meinungen/20150630303008032/. 
151 Abgeordnete bei Separatisten. Kiew beschwert sich über Ostukraine-Trip von Linken, spiegel.de, 
20.2.2015, https://www.spiegel.de/politik/ausland/ukraine-kiew-beschwert-sich-ueber-linke-politiker-hunko-
und-gehrcke-a-1019713.html. 
152 Spritztour mit Separatistenführer Sachartschenko, sueddeutsche.de, 19.2.2015, 
https://www.sueddeutsche.de/politik/linke-abgeordnete-in-der-ostukraine-bundeswehr-abschaffen-wollen-
aber-separatisten-hofieren-1.2359443-2. 
153 Bundestagsabgeordnete in Donbass – Hilfsgüter für Kinderklinik in Gorlowka, Sputnik, 21.11.2015, 
https://de.sputniknews.com/politik/20151121305824284-linke-bundestagsabgeordnete-hunko-gehrcke-
donbass/. 
154 Putins Fan aus Kwakenbrjuk, Taz.de, 7.3.2017, https://taz.de/Zwielichtiger-Politiker-der-
Linkspartei/!5386276/. 
155 Putin-Fan wegen Wahlbetrugs verurteilt, DW.com, 12.6.2018, https://www.dw.com/de/putin-fan-wegen-
wahlbetrugs- verurteilt/a-44184545. 
156 Maurer, Andreas, Abgeordneter der Linken Quakenbrück, zit. in: „Lazejka“ v Krym: nemeckij politik 
Mayrer smog obojti sankcionnuju pregradu, politexpert.net, 4.3.2019, https://politexpert.net/143696-lazeika-
v-krym-nemeckii-politik- maurer-smog-oboiti-sankcionnuyu-pregradu. 
157 Ebenda. 
158 Ekskljuziv News Front. Parlamentarij FRG Andreas Maurer o zeprete News Front, RT, Sputnik i sležke za 
russkojazyčnym naseleniem, News-front.info, 15.1.2017, https://news-front.info/2017/01/15/eksklyuziv-
news-front- parlamentarij-frg-andreas-maurer-o-zaprete-news-front-rt-sputnik-i-slezhke-za-
russkoyazychnymi/. 
159 Nemeckij politik zajavil, čto tema Kryma na zapade zatyxaet, Ria.ru, 3.3.2019, 
https://ria.ru/20190303/1551512062.html. 
160 Siebert, Armin: Wahlen im Donbass: Deutscher Wahlbeobachter empört über ARD, Sputnik, 12.11.2018, 
https://de.sputniknews.com/politik/20181112322937932-wahlbeobachter-maurer-empoerung-ard/. 
161 Fays, Jean-Charles: Quakenbrücker Wahlfälschung: Andreas Maurer verurteilt, Noz.de, 11.6.2018, 
https://www.noz.de/lokales/samtgemeinde-bersenbrueck/artikel/1257710/quakenbruecker-wahlfaelschung- 
andreas-maurer-verurteilt. 
162 Putin-Fan, (Anm. 155). 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 31 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

163 Siebert, Armin: Andreas Maurer (Linke): Das ist eine Straße der Schande für die Ukraine, Sputnik, 
11.6.2018, https://de.sputniknews.com/radio_der_osten_im_fokus/20180611321109347-mauer-strasse-der-
schande-ukraine/. 
164 Institute for Strategic Dialogue: 2019 EU Elections: Information Operations Analysis, Interim Briefing 
Paper, 24.5.2019, S. 6, https://www.isdglobal.org/isd-publications/interim-briefing-propaganda-and-digital-
campaigning-in-the-eu-elections/. 
165 Dies sind nur drei zentrale Narrative, es werden noch mehr verbreitet, siehe: EU Elections update: 
Reaping what was sown, EU vs Disinfo, 23.5.2019, https://euvsdisinfo.eu/eu-elections-update-reaping-what-
was-sown/?highlight=EU%20Election. 
166 BREXIT: Verlassen die Briten das sinkende EU-Mutterschiff?, RT Deutsch, 29.3.2019, 
https://deutsch.rt.com/programme/der-fehlende-part/86577-brexit-verlassen-briten-sinkende-eu/. 
167 Täuschend echt – das Bemühen der CDU, Interesse bei den CDU-Wählern zu wecken, RT Deutsch, 
6.5.2019, https://deutsch.rt.com/meinung/87835-tauschend-echt-bemuehen-der-cdu-interesse-an-
europawahlen-zu-wecken/. 
168 Interaktive Grafiken: Wahlbeteiligung bei Europawahlen. Bpb.de, 5.6.2014, https://www.bpb.de/dialog/ 
europawahlblog-2014/185215/interaktive-grafiken-die-wahlbeteiligung-bei-europawahlen. 
169 Kramp-Karrenbauer übernimmt Verteidigungsministerium, bmvg.de, 17.7.2019, 
https://www.bmvg.de/de/aktuelles/kramp-karrenbauer-uebernimmt-verteidigungsministerium-74760. 
170 Europäische Großmachtfantasien: Wie die Union sich als Moralapostel aufspielt, Sputnik, 21.5.2019, 
https://de.sputniknews.com/kommentare/20190521325020467-europaeische-grossmachtfantasien/. 
171 EU Elections Update: The Long Game, 2.5.2019, https://euvsdisinfo.eu/eu-elections-update-the-long-
game/?highlight=EU%20Election. 
172 Interview des AfD-Spitzenkandidaten Jörg Meuthen mit Sputnik, , 9.2.2019, https://de.sputniknews.com/ 
politik/20190209323861925-meuthen-kritik-eu-dexit/. 
173 FBK: Telekanal RT nakručivaet millionnye prosmotry v internete čerez pornosajty i aziatskich botov, 
newsru.com, 2.4.2020, https://www.newsru.com/russia/02apr2020/rt_nakrutka.html. 
174 Trolling European Elections 2014-2019, EU vs Disinfo, 20.5.2019, https://euvsdisinfo.eu/trolling-european-
elections-2014-2019/?highlight=EU%20Election. 
175 Cardiff University Crime & Security Research Institute: The Internet Research Agency in Europe 2014-
2016. Cardiff 2019, S. 1, 16. 
https://static1.squarespace.com/static/57875c16197aea2902e3820e/t/5cd14804104c7bb3cafeaa06/1557219
339758/The+Internet+Research+Agency+In+Europe+2014-2016.pdf. 
176 Ebenda, S. 14. 
177 2016 fanden Wahlen in Baden-Württemberg, Rheinland-Pfalz und Sachsen-Anhalt statt, siehe: ebenda, S. 
16-17. 
178 Institute for Strategic Dialogue, (Anm. 164), S. 6. 
179 Gerasimov, Valerij, zit.in: Spahn, Susanne: Das Ukraine-Bild in Deutschland: Die Rolle der russischen 
Medien. Wie Russland die deutsche Öffentlichkeit beeinflusst. Hamburg 2016, S. 15. 
180 Franke, Ulrik: War by Non-Military Means. Understanding Russian Information Warfare, FOI-R-4065-SE, 
März 2015, S. 27-31. 
181 Dekoder, https://www.dekoder.org/. 
182 Disinformation Review, https://euvsdisinfo.eu/disinfo-review/. 
183 Die deutsche Version von Stop Fake, siehe: https://www.stopfake.org/de/tag/stopfake-deutsch/. 
184 National Cyber Security Centre: Reckless campaign of cyber attacks by Russian military... - NCSC.GOV.UK  
185 Auch Bundesregierung sieht Russland hinter Cyberangriffen, Tagesspiegel.de, 5.10.2018, 
https://www.tagesspiegel.de/politik/cyberattacken-auch-bundesregierung-sieht-russland-hinter-
hackerangriffen/23152618.html,  – Haftbefehl gegen russischen Hacker, Tagesschau.de, 5.5.2020, 
https://www.tagesschau.de/investigativ/ndr-wdr/hacker-177.html. 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 32 

©  Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung ISPSW 

Giesebrechtstr. 9               Tel   +49 (0)30 88 91 89 05        E-Mail:   info@ispsw.de 
10629 Berlin                 Fax  +49 (0)30 88 91 89 06       Website:  http://www.ispsw.de 
Germany 

 

ISPSW Strategy Series: Focus on Defense and International Security 
Russian Media in Germany 

How Russian information warfare and disinformation have affected Germany 

Dr Susanne Spahn 

Issue 
No. 766 

June 2021 

186 RT Deutsch Exklusiv-Interviews mit Bundesaußenminister Siegmar Gabriel, RT Deutsch, 29.11.2017, 
https://deutsch.rt.com/international/61395-exklusiv-sigmar-gabriel-russland-sanktionen/, 20.9.2017, 
https://deutsch.rt.com/inland/57606-bundesaussenminister-gabriel-im-rt-gesprach/, 8.9.2017, 
https://deutsch.rt.com/international/57023-sigmar-gabriel-exklusiv-im-rt-interview-russland-deutschland- 
brauchen-einander/, Interview mit Bundesjustizministerin Katarina Barley, RT Deutsch, 11.4.2019, 
https://deutsch.rt.com/inland/87031-ministerin-barley-im-rt-gesprach/. 
187 Emmanuel Macron, Präsident Frankreichs, zit. in: Stöber, Silvia: Macron kritisiert RT und Sputnik scharf, 
Tagesschau.de, 30.5.2017, https://www.tagesschau.de/faktenfinder/ausland/macron-rt-sputnik-101.html. 
 
 

*** 
 

Remarks: Opinions expressed in this contribution are those of the author. 

This analysis first appeared in Friedrich Naumann Foundation For Freedom, Regional Office East and Southeast 
Europe, May 5, 2021. 

 

 

About the Author of this Issue 

Susanne Spahn (PhD) is a political scientist, historian and journalist based in Berlin. She completed her M.A. 
degree in East European history, Slavonic studies and political science in St. Petersburg and Cologne. In 2011, 
she received her doctoral degree with a thesis, published as a book, on Staatliche Unabhängigkeit — das Ende 
der ostslawischen Gemeinschaft? Die Außenpolitik Russlands gegenüber der Ukraine und Belarus seit 1991. 
Hamburg 2011(State Independence: The End of the East Slavonic Unity? Russia’s Foreign Policy towards 
Ukraine and Belarus Since 1991). In 2010 and 2011, working in Moscow, she was a contributor to Dow Jones 
News, Die Welt, Deutsche Welle, Zeit online and Magazin Außenwirtschaft. Her research interests are Russia’s 
foreign policy in the post-Soviet area, Russian information policy and the Russian-speaking community in 
Germany. 

Spahn’s works include three research reports on Russian media in Germany. The latest study on Russische 
Medien in Deutschland: Wie der russische Informationskrieg und Desinformation Einfluss auf Deutschland 
ausüben [The Russian Media in Germany: How the Russian Information War and Disinformation Influence 
Germany] (Potsdam: Friedrich Naumann Stiftung, October 2020) was also published in Russian and English. 
 

 


